|
July 13, 2023 Hoe één man altijd weer zijn punt wil maken to index-page Arthur Graaff files | main page ![]() Duitse militaire begraafplaats Ysselsteyn. © foto Bart FM Droog, 2021 Door Jasper Klaassen De enige Duitse begraafplaats met doden uit de Tweede Wereld-oorlog in Nederland ligt in het kleine Limburgse dorpje Ysselsteyn. Het is overigens ook één van de grootste Duitse begraafplaatsen in Noord-west Europa met maar liefst 31.598 doden. Weinig Neder-landers weten van het bestaan van deze begraafplaats af; niet verwonderlijk omdat er weinig ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Wie in het museum Overloon loopt, wordt meerdere malen gewezen op de Britse begraafplaats in Venray, enkele kilometers verderop, maar er wordt met geen woord gerept over de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn, wat ongeveer op exact dezelfde reisafstand ligt. Blijkbaar ligt het een en ander toch nog steeds gevoelig. Maar is dat terecht? En waarom wordt er zo krampachtig gedaan over deze begraafplaats?
Na de Tweede Wereldoorlog wist men eigenlijk niet zo goed wat men moest doen met die tienduizenden omgekomen Duitsers. Ze waren de vijand, fouter dan fout en verdienden ze eigenlijk wel een laatste rustplaats? Het antwoord was ja. Want wat moest men anders? De veldgraven die met honderden te vinden waren handhaven? De provisorische Duitse kerkhoven gaan ruimen en de overblijfselen vernietigen? Nee, gelukkig was men in ons land nog wel realistisch genoeg om te concluderen dat die opties niet reëel waren. Besloten werd om een enorme begraafplaats aan te leggen voor alle Duitsers (en 'foute' Nederlanders) die omgekomen waren bij de bevrijding van ons land en de periode daarna.
Ook liggen er Turkmenen, Polen en Russen begraven. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen. Ze hebben gevochten in Duitse krijgsdienst. Nu valt er voor de Nederlanders die dat deden niet veel te zeggen, dit was een redelijk vrijwillige keuze. Er waren in de meeste gevallen toch tal van andere opties geweest. Maar voor de Russen, Turkmenen en Polen lag dit toch echt anders. Wanneer je als soldaat in het Oosten krijgsgevangen werd gemaakt dan wachtte je een verschrikkelijk einde. De nazi's lieten je verhongeren, jezelf doodwerken of doodvriezen in de verschrikkelijke kampen die ze voor met name de Slavische volkeren hadden ingericht. Dit waren voor de nazi's echte 'Untermenschen' en daar werd ook op die manier mee omgegaan. Voor velen was de keuze dan ook niet moeilijk. Of vechten voor de vijand (Duitsland) of gegarandeerd sterven. Ik denk dat we vanuit onze luie, 21ste eeuwse, verwende stoel makkelijk oordelen. Vechten voor de vijand? Nooit! Toch kozen meer dan 2,3 miljoen Oost-Europeanen voor deze optie. En een aantal van hen liggen dus ook op deze begraafplaats. Zijn deze jongens dan fout? Mogen zij niet herdacht worden?
Als voorzitter van diverse antifascistische verenigingen zou juist hij beter moeten weten. In een fascistische, totalitaire staat bestaat er geen individuele keuzevrijheid. De waarheid is als een koe. Natuurlijk liggen daar alleen soldaten met hakenkruizen begraven! De gemiddelde Duitser had sinds 1933 helemaal niks meer te vertellen of te kiezen. Je moest het leger in, of het werd Dachau. Deze keuze lijkt mij niet heel moeilijk. Is het de verkeerde keuze? Ja, achteraf wel ja. Maar ook dat is een waarheid als een koe. Dat helpt de mens niet verder. Maar meneer Graaff heeft blijkbaar in zijn optiek als enige op deze wereld de waarheid in pacht én tegelijk wil hij bepalen wie je mag herdenken, waarom, wanneer en op welke manier.
to top of page.
|
|
|